Vår herres klinkekule
Johan S. Tauler
2011-11-30 17:42:25 UTC
Vår herres klinkekule

Tekst: Erik Bye
Melodi: Finn Luth

Jeg drømte at vår Herre var en pode med reven brok og skrubbsår på
hver legg
Jeg så ham klinke kule med vår klode i muntre sprett mot universets
vegg
Han klinket han var glad og det var sommer og solen tente lyn i farget
glass.
Og tusen kloder rislet fra han lommer for i vår Herres lommer er det
plass.
Og klodene fikk danse, sveve, trille til glede for hans hjerte og hans
syn.

Så ble han distrahert, og glemte spillet En sommerfugl strøk vingen
mot hans bryn!
Å for en dag å fange sommerfugler! Det vakreste av alt han hadde
skapt.
På marken lå Vårherres klinkekuler og følte seg alene og fortapt.
Omsider kom han trett, som alle poder når det er kveld og leken har
vært sen.
Han lå på kne og samlet sine kloder. Da så han at han hadde mistet en
Den lille blå! Den minste av dem alle! Han lette under gress og sten
og hekk.
Og den som var så blank i solefallet! Men mørket kom, og kulen den var
vekk.

Det var vår egen Jord som var blitt borte, og marken lå der nattekald
og våt.
Og Gud gikk hjem og hutret i sin skjorte. Men jeg kan ikke huske om
han gråt.
Og vi som av den lille jord en båren og tror at intet teller uten den,
får drømme at Han leter mer i morgen og håpe at Han finner oss igjen.
--
«Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det»
© GNU Free Documentation License.
Jesus har betalt prisen en gang for alle.
Terje Henriksen
2011-11-30 21:14:48 UTC
Post by Johan S. Tauler
[...]
Jeg har ikke helt sansen for denne melodien. Teksten er altfor usannsynlig.
Hadde jorda blitt brukt som klinkekule da hadde alt liv på jorda blitt
utryddet.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Johan S. Tauler
2011-11-30 21:36:29 UTC
On Wed, 30 Nov 2011 22:14:48 +0100, "Terje Henriksen"
Post by Terje Henriksen
Post by Johan S. Tauler
[...]
Dette er poesi, Terje. Det er ikke en tekst som er tatt ut av Bibelen.
Men jeg liker den. Jeg synes at den er litt «søt».
Pelle Thomsen
2011-11-30 23:13:01 UTC
Post by Johan S. Tauler
[...]
Fascinerende at man kan tro på tusser, troll og jesusgud, men er
blottet for kognitive evner som konnotasjon og abstrakt tenkning.
Men det forklarer jo iallefall den absurde vrangforestilling at
bibelen, eller annet lignende gudeskvalder skulle være guds ord.
Terje Henriksen
2011-12-01 12:05:37 UTC
Post by Johan S. Tauler
[...]
I hvilket abstrakt univers lar det seg gjøre å bruke planeter som
klinkekuler?
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Jon Wikne
2011-12-01 18:00:36 UTC
Pelle Thomsen wrote:

[...]
Post by Pelle Thomsen
Fascinerende at man kan tro på tusser, troll og jesusgud, men er
blottet for kognitive evner som konnotasjon og abstrakt tenkning.
Etter en del år som tidvis bruker av n.r / n.s.r så er det lite
som overrasker meg med hensyn til enkeltes totale mangel på
kognitive evner. Men jeg må jo vedgå at jeg tidvis er kommet
til å tro på troll.... ;-)

-- Jon
f***@gmail.com
2011-12-04 08:55:08 UTC
Post by Jon Wikne
[...]
Post by Pelle Thomsen
[...]
Dette minner meg om Knausgård, i et intervju med Brenner (Nrk), snakket om GT i forbindelse med at han hadde deltatt i den siste oversettelsen. Han (Knausgård) ble slått av hvor liten (ingen?) grad tekstene i GT befattet seg med abstrakt tenkning og teoretisering.
For min egen del: I tillegg til at NT bryter tvers over med GT både med hensyn til språk og juks og fanteri i forhold til messiasprofetiene, har vi i NT et helt annet nivå på tenkningen rundt moralske spørsmål.
Terje Henriksen
2011-12-01 12:09:43 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Johan S. Tauler
[...]
Jeg synes den er tullete. Den er heller ikke OK når man ser på den åndelige
virkelighet. Har noen tenket på hvor stor Vår Herre måtte ha vært?
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Hans Petter Nenseth
2011-12-01 12:22:44 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Johan S. Tauler
[...]
Din (ikke vår) herre har nok utvilsomt et stort ego.

2011-12-01 10:27:24 UTC
Post by Terje Henriksen
Jeg har ikke helt sansen for denne melodien. Teksten er altfor
usannsynlig.
Den er ikke mer usannsynlig enn bibelen.
Post by Terje Henriksen
Hadde jorda blitt brukt som klinkekule da hadde alt liv på
jorda blitt utryddet.
Det den allmektige guden din holder på med nå er faktisk ikke langt
unna. Klimaforandringer, kriger, hungersnød, naturkatastrofer,
overbefolkning, og han gjør ikke en dritt for å stoppe det. Har han sex
med en engel på bakrummet - eller gir han bare faen?